ntah la maybe aku tak tahu nk tulis apa kot....tapi lately hati aku rasa tidak keruan...aku tak tahu nk ngadu kat siapa....juz kat sini je la aku mengadu. tak kisah la ada orang baca ke tak blog aku nie....aku tetap nk citer sal 1 hal nie....
maksudnya mmg da terang2 sume orang tahu kan...lau x faham gak meh aku tlg terangkan...
maksudnya kalau kita nie nk mengutuk orang ke, nk mengata orang ke, nk terasa2 dengan orang ke, nk cakap orang 2 jahat ke, apa2 je la pasal orang lain sila ambik cermin kat dinding rumah korang 2 cermin diri sendiri dulu.....(pedas ke ayat aku nie....heheheheee jgn ada yang sentap plak taw bila baca entry nie)
erm aku tak menunding jari kat sesiapa pun sal hal nie tapi itu la hakikatnya....memang boleh dikatakan setiap orang bila ada je tak kena terus nk menunding jari kat orang lain...sedangkan kalau di fikir2 balik kita nie sama je dengan orang yang kita nak marah 2.... mungkin kelemahan orang 2 kat situ dan kelemahan kita adakah kita taw....aku ingat lagi cerita yang shikineliza (ex-roomate aku masa part 3 kat shah alam) bagi kat aku..
1 ayat yang aku tak pernah lupa....
"Satu Nasihat dari Ibu untukmu, terserah padamu akan kau laksanakan atau tidak. Saran Ibu, ketika amarahmu memuncak...lepaskan lah ia pada perbuatanmu.Apabila kau marah,kau tancapkanlah satu paku di pagar belakang rumah kita setiap kali engkau marah."
Dan korang nk tahu pe yang jadi seterusnya...
Akhirnya setiap kali dia marah maka ditancapkannya satu paku di pagar belakang rumahnya. Dan lama-kelamaan, sifat pemarahnya makin hari makin berkurang hingga hilang sama sekali.
kemudian ditemuinya kembali sang ibu seraya berkata lembut, "Ibu, akak rasa sifat pemarah akak sekarang mulai berkurang. Terima kasih atas nasihatmu dulu, dan maafkan akak sbb selalu sangat marah pada ibu"
Ibunya pun dengan tersenyum menjawab, "Baiklah ibu memafkanmu. Sekarang setiap kali engkau mendapatkan kesenangan, cabutlah tiap paku yang ada di pagar belakang rumah kita."
Anaknya pun sedikit kehairanan, namun sama seperti sebelumnya, dilaksanakan juga nasihat tersebut. Hingga akhirnya semua paku telah tercabut habis dan dia pun menceritakan kembali ke ibunya.
Mengetahui anaknya menjalankan nasihatnya dengan baik.. Sang ibu mengajak anaknya menuju pagar tersebut.
Sesampainya di belakang rumah, ibunya berkata, "Cuba akak beritahu ibu, apa yang akak nampak pada pagar itu."
Anaknya berfikir lalu berkata "sebuah pagar dengan penuh lubang daripada kesan2 paku" jawabnya.
sang ibu dengan lembut berkata,"inilah engkau selama ini anakku. Setiap kali engkau marah kepada seseorang, saat itulah kau tancapkan paku, ke hati orang tersebut. Dan selanjutnya engkau pun meminta maaf kepadanya dan kau cabut paku itu."
"Namun, perlu akak tahu, setiap kali akak mencabut paku dari hati seseorang, selalu akan ada bekas luka yang membekas. Sama ketika akak menancapkan paku di pagar ini dan mencabutnya."
Dan if korang faham apa yang di sampaikan cam2 la pe yang aku nk sampaikan... even kita minta maaf sekali pun kesan sakit ati seseorang 2 terhadap orang 2 akan tetap ada dalam ati seseorang walaupun pada dasarnya kita da maafkan....
sebenarnya ada cerita di sebalik cerita yang aku sampaikan....
ada 1 ari nie aku rasa sentap sangat dengan kawan aku....sehingga aku rasa aku nie keterlaluan dan bertindak tanpa fikir akibatnya...
erm cerita 2 tak payah la aku ceritakan disini..tpi aku marah pn sbb sikap dia yang pentingkan diri tanpa aku bertanya KENAPA harus begitu...
tapi after 2 aku terus terfikir kenapa aku tak tanya dulu main bertindak je n now tanggung la akibat nya...dan akibatnya aku bermasam muka dgn dia...tpi sampai bila aku harus bersabar... setelah berbicara baru aku tahu yang dia rasa dia tersisih dan merasakan aku sudah merampas kawan dia dari dia...
2 la sebelum mengutuk or nk marah orang cermin la diri 2 dlu...kalau kelemahan dia kat situ di mana kelemahan aku....demi ALLAH SWT aku tidak tahu dia terasa ati dgn aku.... dan aku tidak tahu dia rasa tersisih sbb aku tgk bila kami bersama2 dengan kawan kami sorang lagi kami happy je...tpi 2 la ati orang nie susah kita nk predict kan... awak saya minta maaf kalau saya da rampas kawan awak dari awak....Demi ALLAH saya tidak sedar akan hal itu sbb kami rapat pn sebab kami sekelas... g kelas sama2 balik pn sama2...
Maaf juga sbb tidak pernah peka akan perasaan awk...Saya tahu kita baru kenal tpi saya tak sepatutnya abaikan perasaan kawan baru macam awak....saya rasa sedih sgt bila kita semua masing2 buat hal masing2....saya cuba nk jernihkan keadaan tapi kenapa awak seolah2 cuba untuk larikan diri awk...awk seolah2 mahu sendirian dan tidak mahu bercampur dgn kami lagi...Kenapa awk begini...masih ada perasaan marah @ sentap akan perkara2 lain lagi ke yg awak pendam....
1 je saya x puas ati dengan awk.. awk juz fikirkan perasaan awk je..awk x fikir pn perasaan kawan awk 2...awak terlalu berkira sangat pasal duit...tpi kawan awk 2 x pernah pn berkira dengan awk..kenapa awk buat camni...awk tahu x kawan awak 2 sedih sgt awk ckap cam2 kat dia....dia sedih pn dia xckp kat sape2..even kat awk sekalipn..tpi awk...awk terlalu pentingkan diri awk...
saya cuba untuk bertolak ansur dengan awk tpi awak makin besar kepala... awk ingat saya x tw ke masa sy wat balik katil tuk pasang dalam bilik kita tpi awak ckp kat sorang lagi kawan kita yg awak tak nak tolong saya pasang katil 2...saya x kisah pn awk nk tlg ke x tpi kenapa awk kena cakap cm2 kat orng lain...dan saya sebenarnya terkejut bila awk buat keputusan nk pndah bilik...tpi apa yang mampu saya dan kawan awk ckp...kiteowg diam je....tetiba awk serang kitowg...tuduh kiteowg macam2...saya tahu masa marah macam2 boleh terkeluar dari mulut kite tpi ntah la saya pn tak tahu kat mana silapnya saya..... mungkin silap saya bila saya buat sesua2 untuk kita 2 saya fikir awk x kisah...sedangkan sume 2 amat menyakitkan ati awak...
dan sekarang awk seolah2 memencilkan diri....tak apa la awak lau dengan cara 2 boleh buat awak rasa lega dan tak sakit ati dengan saya dan kawan awak 2.... tpi andai kata masih ada kesalahan lain yang saya buat kat awak saya pn tak tahu la saya nk cakap apa....awak tahu tak bertapa saya tidak selesa tinggal disini dengan suasana macam nie...mne suasana yang ceria yang kita cipta dlu...adakah sume 2 juz lakonan tuk awk tutup rasa sakit ati awk pada saya dan kawan awk 2...
1 je permintaan saya, seandainya suatu hari nanti awk terbaca entry saya nie.. saya nk minta maaf dari hujung rambut hingga ke hujung kaki setiap kesalahan yang saya dan kawan awak buat kat awak....saya tahu saya dan kawan awk 2 silap sebab tidak pernah peka dengan perasaan awk...... semoga awak bahagia dan mendapat kawan yang betul2 peka dengan ati dan perasaan awk......
adat berkawan akan ada manis dan pahitnya....tpi 2 la hakikatnya..kalau kita perhatikan... bila kita gaduh dengan family kita, rasa marah 2 sekejap je akan hilang bila ada yang memohon maaf tapi KENAPA bila dalam berkawan kita tak boleh macam 2.... kesan luka tetap ada walau kemaafan telah dihulurkan.... so belajar la untuk mengenali hati budi kawan kita...dan 1 je jangan la cepat sangat touching dengan pe yg kawan kita ckp...sebab adat dalam berkawan nie kadang2 kita x sedar pe yg kita ucapkan...
ishhhh pe yang aku melalut panjang2 nie....erm maaf eak lau bosan dengan citer nie.... biasa la kalu da lama tak mengarang esei nie heheheee...MAAF kalau ada tersalah bahasa @ terkasar bahasa....

Tiada ulasan:
Catat Ulasan